Hopp til hovedinnhold

Årskort / medlemskap

I det følgende beskrives funksjonalitet som finnes i museum24/"billett på nett" og som kan benyttes ved salg av medlemsskap/årskort/sesongkort. Prinsippene kan også brukes til sommerkort eller liknende.

Produkt / Produktype

Det finnes i dag tre måter å beskrive et årskort/medlemskap på i løsningen:

  • Produkttype:Billett: med f.eks gyldighet i et konfugurerbart antall dager (eks 365) fra kjøpstidspunkt
  • Produkttype:Arrangement med gyldighet en periode (typsik typisk 1.1-31-12) 
  • Produkttype:Medlemskap: Gyldighet tilsvarende som ovenfor. I tillegg opprettes et medlem (ved godkjent betaling) inn en egendefinert medlemsliste
    • Gir et medlemsnummer  (i tillegg til ordre)

Priser

Priser kan opprettes fritt eller hentes fra KDR (kassesystem).

Dersom priser hentes fra KDR åpner det opp mulighet for å scanne billett med KDR-utstyr. Dette kan åpne mulighet for både telling (antall ganger benyttet) / verifisering av billett. I tillegg vil alle betalte ordrer automatisk eksporteres til KDR.

Merk at scanning av felles-produkter via KDR utstyr også kan by på utfordringer da de ulike avdelinger har en unik konfigurasjon (domeneID) som forventes i billettens strekkode. Det finnes også andre utfordringer. Ta kontakt med MuseumsIT for mer info rundt dette.

Fra versjon 2020.03.00 vil det også være mulig å scanne/validere billetter med rene m24-konsepter. 

Markedsføring, salg og kjøpsbevis

Produktet (eks årskortet) kan markedsføres på mange ulike måter via nettsidene og selges via salgsskjema som sender bruker inn til sikker betalingsløsning hos Netaxept.

Ved betaling får bruker en kvittering (pr. epost) og en vedlagt billett (PDF),  som beskriver medlemskapet/produktet, gyldighet etc. Denne billetten kan ses på som et digitalt årskort da den vil inneholder informasjon om produktet (eks "Årskort") og hvilken periode (eks "2019") og pristype (eks "Familie") det er gyldig for.  Det er også mulig å lage et "online-årskort" som i praksis er en webside som viser kundens ordre (billett). Denne kan da enkelt legges til som bokmerke eller startskjerm-snarvei. Spesielt er dette nyttig når det gjelder årskort, da det er en type billett man gjerne bruker/viser mange ganger og det er en fordel om man enkelt kan finne den.

PDF og online-billett kan gjøre behovet for fysiske bevis (plast el.) overflødig.

Eksempel på salg av årskort:

Administrasjon

Man vil kunne se rapporter både på ordrer og evnt medlemmer  (ved medlemskapsprodukt) i administrasjonsløsningen.

Plan for "online billett" (er nå utviklet)

I tillegg til at bruker mottar en epost og et vedlegg kan det være nyttig om bruker (kunde/medlem) eller skrankepersonell, når som helst kunne be om få se årskortet f.eks via museets nettsider i nettleser.

Dette kunne foregå ved at medlem identifiserer seg med f.eks epostadresse og medlemsnummer eller evnt telefonnummer (enklest?) og får  se/vist sitt årskort på nettsiden. Et gyldig årskort krever at systemet finner en betaling (ordre) som er gjelder for inneværende periode. Dette krever at løsningen kjenner til alle betalinger og medlemmer. Dersom medlemmet har betalt på annet vis (enn online via løsningen) og denne løsningen skal kunne vise et gyldig årskort/medlemsbevis, så må administrasjonen på eller annen måte få markert at medlemmet/medlemskapet er gyldig. 

I tillegg vil en permanent unik URL (nettadresse) kunne sendes ut sammen med kvittering og lagres ned av bruker (eks som en snarvei fra mobilskjerm) slik at man enda enklere kunne få opp sitt årskort.  Den digitale versjonen av årskortet vil kunne vise trekkode (hvis KDR). System for verifisering og validering/telling av billetter  vurderes også som selvstendig funksjon i museum24/Billett på nett.


Diverse funksjonalitet som ikke er utviklet

Det er ikke gitt at man trenger noe av dette, men det kan være ting her som må/bør utvikles for å oppnå en tilfredstillende løsning.
  • ​Ingen fullgod manuell administrasjonsløsning av medlemmer, medlemskap, gyldighet. F.eks dersom ikke medlemmet foretar betaling gjennom løsningen.
    • Generelt utfordrende hvis medlemmer, medlemskapstatus etc.  også ligger lagret i andre databaser
  • Ingen støtte for utsending av faktura etc.
  • Kunne vært en bedre håndtering av medlemsnummer-format
  • Ingen strukturert innsamling av data knyttet til  familiemedlemmer/disponenter av kortet eller ved "gave"-løsning.
    • Enkle tilpasninger for "gavekjøp" er gjort 
  • Ingen dialog-løsning med f.eks medlemmer i en medlemsliste. (Nyhetsbrevløsninger benyttes pt. i stedet)
  • Ingen innloggingsløsning for medlemmer

Museum24:Portal - 2024.03.19
Grunnstilsett-versjon: 1