Artikkel med mange ulike moduler

En side i Museum24 starter som et tomt ark, men ting ligger til rette for å fylle den med innhold både effektivt og strukturert ved hjelp av de mange modulene man kan legge inn på en side.

Tekstmodul

I denne artikkelen viser vi en rekke av modulene som kan plasseres på en side. Det vil nok sjelden være slik at man benytter alle disse samtidig, men det er i teorien mulig.  Man kan også benytte samme modul gjentatte ganger nedover på en side, med ulikt innhold og evnt ulike innstillinger (måten innholdet skal vises på etc).

Tekstmodul med media

Tekstmoduler og diverse andre moduler kan ha en mediafil tett knyttet til seg som igjen kan vises på ulike måter sammen med teksten, f.eks venstrestilt slik som her. Media som er knyttet til moduler på denne måten vil alltid følge modulen hvis man flytter modulen opp/ned, skjuler modulen etc.

Tekstmodul som en boks

Tekstmoduler og de fleste andre moduler kan vises som en tekstboks, med en valgt bakgrunnsfarge, om man ønsker det. Dersom man har media lagt til i  disse modulene kan man vise dette på ulike måter slik som portrett, landskap etc. i forhold til teksten. Hele tekstboksen i seg selv kan også venstre eller høyrestilles i forhold til andre moduler

Sitat: Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam

Lorem ipsum

Tekstmodul med formatering og lenker

Tekstmoduler kan ha litt formatert tekst slik som vist her samt lenker i teksten, eller noen relaterte lenker i bunn (som kan vises som tekst eller som kanpper). Igjen vil disse henge sammen med sin tekstmodul og bli påvirket av innstillinger man gjør med modulen

• Enkel formatering​

Lenke tilknyttet en tekstmodul

Mediamodul

Nest etter tekstmodulen så er det mediamodulen som trolig er mest brukt. Denne kan vise alt fra et til mange mediafiler på mange ulike måter. Den kan brukes mange steder på en side og plasseres innimellom hvilke som helst andre moduler.

Mediamodul (grid smal)

Mediamodul (bildekarusell bred)

Hvilke andre moduler finnes?

Ved hjelp av tekstmoduler og mediamoduler alene kan man bygge svært omfattende sider, men det finnes over 20 andre moduler som vi viser noen av i det følgende.

Bannere brukes normalt for å markedsføre noe og skape veier videre via knapper eller klikke på banner i sin helhet. Kan brukes for å lage rutenett, eller som her løpende i en innholdsseksjon.

Lenkeliste

Lenkelister viser lenker som tekst, teasere (tekst + intro) eller som knapper. Lenkene kan sorteres manuelt eller etter alfabet eller dato

Lenkeliste gruppert

Lenkelister kan også grupperes.

U

Sitatmodulen kan være kjekk å bruke for å skape blikkfang. Mange leser nettsider ved å scanne ting som stikker seg ut

Sagt av..

Kortmoduler

Det finnes flere kortmoduler i Museum24 for å skape veier videre via kort (rike lenker) enten til andre sider i Museum24 eller til sider i andre løsninger (DigitaltMuseum, KulturPunkt). Noen eksempler i det følgende.

Hvor som helst kan man legge inn rutenettseksjoner med x antall bannere.

Modul: Kart

Man kan vise punkter, kort, DigtaltMuseum, Minner eller Kulturpunkter på kart. Kartet kan ha mange ulike innstillinger og ulike visuelle uttrykk.

• Bilde av Museum A (dynamisk)

Museum A (dynamisk)

Eksempel på en museumsforside med hovedbanner, praktisk info og så diverse aktuelt eller statisk innhold videre nedover.

Personmodul

Personmodulen brukes til kontaktsider og har gjerne epost, tlf etc. knyttet til seg Når en person først er registrert på seg. Registrerte personer kan brukes igjen i andre moduler (byline, kortmoduler)

Fornavn Etternavn
Stilling

En kort beskrivelse om personen.

Modul: Tabell

Enkle datatabeller

Modul: Tabell Enkle datatabeller
a b c
d f

Modul: Vedlegg

Nedlastbare dokumenter fra mediagalleriet. TODO: laste inn noen eksempelvedlegg

Modul: deleknapper

Modul: åpningstider

Her kan man vise åpningstider på en forhåndsdefinert måte. Modulen har egenskapene til en tekstmodul ved at media kan legges til, vises på ulike måter, ulike bakgrunner eller ingen bakgrunn.

• Man-fre: 10.00 – 18.00

• Helg: 11.00 – 19.00

Kan legge inn tidspunkter og vise dem på en strukturert måte. Kan vises som tekst i en artikkel, men også dukke opp i kalender hvis knyttet til en dato.

• 10.00 Åpner

• 11.00 Forestilling

• 16.00 Stenger

Modul: Skjema

TODO: lage et eksempelskjema

Widget

Kan brukes til mange forskjellige ting, f.eks inkludere en annen tjenestes widgetJS eller i en iframe. Kan også ta i mot egen html, svg-kode eller liknende. Her inkluderes en annen Museum24 side.