Hopp til hovedinnhold

Formålet med nettsidene

Hva er de overordnede målene med nettsidene? Hvem er brukerne, hva skal de finne på nettsidene og hvor hvordan skal de oppleve nettsidene?

Dette er spørsmål som først og fremst ligger til museet å finne ut av evnt i samarbeid med byråer som har spesialkompetanse på slikt eller med oss i KulturIT.  Jo bedre man klarer å besvare slike overordnede spørsmål jo lettere kan det være å ta i bruk løsningen på en hensiktsmessig måte.

Hvem er brukerne?

Har man kjennskap til hvem som bruker nettsidene i dag via statistikk el.?
  • Målgrupper vs faktiske brukere?
    • Hvem er  de? Hvem ønsker man de skal være?
  • Hvor kommer de fra? Hvor mange språk skal man dekke?
  • Hva slags utstyr bruker de primært? Mobil? PC?

Hva skal nettstedet tilby?

Hva er brukernes mål og behov?
  • Hva er de viktigste brukeroppgavene?
    • Finne åpningstider og annen praktisk info
    • Finne informasjon om museets tilbud
    • Kunne kontakte museet
  • Dybdeinformasjon om museets virksomhet?
  • Selvbetjente løsninger og tjenester?
  • ?

Hva er museets målsetninger med nettstedet?

  • Flere besøkende?
  • Dokumentere sitt arbeid?
  • Digitalisere og forenkle manuelle/analoge rutiner og prosesser?

Hvilken kvalitet skal nettsidene ha?

Museum24 sikrer en viss grunnkvalitet via sine konsepter, sine moduler og sitt grunndesign, men allikevel er det den innsatsen og de rutinene man har redaksjonelt som vil utgjøre nettstedet.
  • Brukervennlige og tilgjengelige
  • Oppdatert
  • Informativt
    • Overblikk vs dybde
  • Selgende
  • Faglig tyngde
  • Estetiske kvaliteter?
  • Hvordan sikre ønsket kvalitet?

Øvrig digital strategi

Hvordan spiller nettsidene sammen med øvrig digital eller markedsføringsmessig strategi?
  • Tilstedeværelse og markedsføring i flere kanaler  vs hjemmesidene
    • Sosiale kanaler?
    • Andre tjenester?
  • Synlighet i søkemotorer
  • Nyhetsbrev
  • Annen markedsføring​
  • Mersalg på tvers av museer

Museum24:Portal - 2024.04.15
Grunnstilsett-versjon: 1