Hvor hører innhold og tjenester hjemme?

Hva kan/bør forvaltes i Museum24 og hva forvaltes i andre systemer? Museum24 kan både integrere innhold fra andre løsninger samt, på ulike måter, promotere løsninger og tjenester som museet måtte ha nå eller i fremtiden.

Museum24 er et CMS / publiseringsløsning som i teorien kan inneholde alt mulig av innhold. Imidlertid er det ikke praktisk å f.eks beskrive hvert eneste objekt i samlingen sin via hver sin artikkel i Museum24, da dette er data som allerede bør finnes og håndteres bedre i Primus/DigitaltMuseum.

Det er kanskje heller ikke ønskelig å registrere ledige stillinger i et CMS system dersom andre tjenester allerede brukes til dette. Dette handler dels om å slippe å registrere data flere ganger/steder, men også om å utnytte mer spesialisert funksjonalitet hos ulike tjenester.

Museum24 kan markedsføre innhold og tjenester

Museum24 har kan på mange måter hjelpe til å markedsføre innhold og tjenester som ligger plassert i andre systemer. Dette kan gjøres med bannere, menyelementer eller ulike former for integrasjon (mer sømløs visning av innhold).

Hvilke andre systemer har museet?

Kartlegge hva nettsidene skal tilby og hvilke andre tjenester man allerede har eller har planer om å anskaffe for så å kunne plassere innhold og tjenester i riktigst mulig system.

Hva hører hjemme i Museum24?

Nedenfor en liste over innhold som vanligvis hører hjemme i Museum24.
  • Tidsorientert innhold (arrangementer etc.)
  • Helt eller delvis statisk innhold på nettsidene
    • praktisk info, om museet etc.
  • Kontaktinfo og enkel kundedialog (kontaktskjemaer)
  • Om museet
    • Beskrive museets tilbud; tjenester, fysiske utstillinger, åpningstider, billettpriser osv
    • Kart
    • Nyheter
  • Markedsføring av andre tjenester; lenke til billettsalg mm.
    • Sy innhold eller tjenester fra ulike systemer sammen
  • Innhold som ikke har noe annet naturlig (eller tilgjengelig) system

Organisering av innhold ved flere nettsteder

I et konsolidert museum bør man også avklare hvilket innhold som "bor"  på moderskipet (sentral nettsted) kontra på de ulike avdelingenes nettsted.

Eksempler på andre løsninger

KullturIT tilbyr noen av disse løsingingen.  Museum24 egner seg uansett godt til å inkludere eller markedsføre innhold og tjenester fra andre systemer uavhengig av hvem som tilbyr løsningen.
  • Nettbutikker
  • Billettsalg
  • Booking
  • Arkivløsninger
  • Rekrutteringstjenester
  • Presseløsninger
  • Utdanningsløsninger​
  • Medialøsninger. Youtube, Podcast-løsninger mm.
  • eKultur-tjenester (fra KulturIT)
    • DigitaltMuseum (Primus)
    • VirtueltMuseum
    • Minner
    • KulturPunkt
    • KulturNav
    • MuseumsBillett

Tjenestene i eKultur vil ikke bare kunne markedsføres via Museum24, men også til en viss grad integreres direkte på nettsidene.

Museum24:Portal - 2024.03.19
Grunnstilsett-versjon: 1