I de aller fleste tilfeller vil det opprettes ett nettsted pr museum i et konsolidert museum. Det vil også kunne opprettes nettsted for diverse museumstjenester. Det vil ligge til rette for en redaksjon pr. nettsted, hvor noen kan ha tilgang til en eller flere nettsteder.
Hvordan ser deres museum ut?
- Hvor mange museer består det konsoliderte museet av?
- Hvor stort er innholds- og tjenestebehovet pr. museum?
- Hvor sterk skal det enkeltes museums merkevare fremstå vs konsolidert enhet?
- Graden av unike design pr museum etc?
- Hvordan skal museene "sys sammen"; visuelt, navigasjon etc.
- Hvordan henger museene sammen geografiske og tematisk?
- Hvor skal det redaksjonelle ansvaret ligge?
- Felles konsolidert webredaksjon og/eller redaksjon pr museum?
- Webredaktør med overordnet ansvar kombinert med lokal redaksjon?
- Hvilket innhold og tjenester hører hjemme på det konsoliderte nettstedet vs museenes egne nettsted?
- Merk at både innhold og tjenester som befinner seg (administreres) på museenes nettsteder kan trekkes frem og promoteres via konsolidert nettsted, eller trekkes frem på tvers av ulike museer.
Domener / URLmønstre
- Domenemønstre; fellesdomene eller ett pr museum?
- Felles domene med egen mappe pr museum:
- konsolidertmuseum.no
- konsolidertmuseum.no/museum
- Eget domene pr. museum;
- konsolidertmuseum.no
- museum.no
- Evnt felles domene med eget subdomene pr museum
- konsolidertmuseum.no
- avdeling.konsolidertmuseum.no
Rekkefølge på utvikling ved flere nettsteder
Ved utarbeidelse av nye nettsider for en hel konsolidering vil det oftest være praktisk å starte med å utarbeide konsolidert nivå (moderskipet) og en utvalgt avdeling/museum, slik at man får uttrykk og samspillet mellom disse til å sitte før man går i gang med alle avdelinger (museer).
Det er også ofte nyttig om det sitter et fåtall personer med et overordnet redaksjonelt ansvar i en innledende periode, slik at man ikke får alt for mange nyutdannede kokker som setter i gang samtidig.
Ting man bør fokusere noe på da er:
- Utarbeide redaksjonelle rutiner som gjelder for alle museer
- Regler rundt automatikk, for f.eks å skape felles kalender på konsolidert nivå
- Retningslinjer for hvordan ulike sider skal/bør se ut
- Retningslinjer for skriveregler, bruke av mediainnhold og kvaliteten på dette
- Hvordan og når man skal involvere flere redaksjonelle brukere
Redaksjonell organisering
Se lenken nedenfor for hvordan redaksjonen i et konsolidert museum kan se ut, og innspill rundt hvordan en redaksjon kan fungere godt.
Hvor hører innhold hjemme?
Innhold og tjenester bør plasseres i riktig system, men for en konsolidert virksomhet også i riktig nettsted. Les mer om det i det følgende.