Normalt sett er det vanlig å satse på en form for regel/automatikk ved oppbygning av disse sidene, slik at innhold havner her automatisk når det oppfyller visse kriterier.
Kriterier kan typisk være:
- Hent kort av den og den typen
- ..som er påført tidsmetadata
- Fra ett eller flere nettsteder
- I et maks antall (kortmodul)
- I en periode fremover i tid (kalendermodul)
- Vist på en valgt måte (grid, liste)
Får man et slikt regelsett til å sitte både funksjonelt og rutinemessig så vil slike sider leve litt av seg selv etterhvert som relevant innhold (artikler/kort) publiseres.
Det er også mulig å vedlikeholde slike Hva-skjer sider helt manuelt ved hjelp av bannere og kortmoduler (uten regelverk) noe som gir større redaksjonell presisjon, men skaper mer arbeid. For mindre museer der det ikke er så mye som skjer så kan dette absolutt være et alternativ, men dersom et mindre museum også er en del av en større konsolidert enhet og dermed skal produsere innhold til en global kalender er det allikevel viktig at man forholder seg til eventuelle retningslinjer og rutiner selv om disse ikke er så viktige for eget formål.