Bannere med for mye tekst

Bannere fungerer i et slags felles rutenettsystem, der hver og en banner ikke kan vokse f.eks fritt i høyde. Dette betyr at de ikke egner seg for mye tekst.

Det vil også variere hvor mye tekst de tanker på ulike skjermbredder etc. Så selv om en banner ser fin ut på store skjermer kan det hende det oppstår problemer når samme banner ses på mindre skjermer. Det er et krav om at nettsteder skal fungere helt ned til 256 pixlers bredde og når man kommer ned på slike bredder er det ikke mye plass i bredden. Resultatet kan bli at innhold i banner kan bli delvis skjult eller kan havne over f.eks et bilde.

Man kan da støte på både problemer innen 1.4.3 (kontrast) eller problemer med 1.4.10 (skalering)

Hele banner bør være klikkbar i sin helhet. Ikke tekst og knapper.

Men fremdeles liten plass på små mobiler!

Bildet viser en fin himmel

Gir lite plass til tekst

Bildet viser en fin himmel

Her har man mye mer plass, men på små skjermer er også plassen inni disse begrenset.

Råd for å unngå slike problemer

• Man må generelt jobbe med å få budskapene så korte som mulig.
  • I små bannere bør man vurdere å la hele banneret være klikkbart i sin helhet og dermed la bannerets tittel fungere som lenketekst og hele banneret som en "knapp".
  • Se hvordan banner blir seende ut på mobil
  • Evnt endre til annen banner-størrelse eller annen layout (hvordan bildet vises i forhold til teksten) hvis man ikke får det til.

Bedre støtte i Museum24 grunnstilsett

Det jobbes med utvikling av et nytt grunnstilsett i Museum24 der bl.a dette med hvordan bannere skal fungere på små skjermer ses på.

Det vi ser for oss er å i veldig stor grad la bannere (nesten uansett hvordan de er satt opp for sin egen del og i forhold til hverandre på større skjermer) bli stablet under hverandre på små skjermer. Altså aldri forsøke å vise to bannere i bredden, eller bilde ved siden av en tekst. Bilder som er vist til høyre/venstre vil på små skjermer alltid havne i toppen av banner, og feltet som teksten ligger i vil få lov til å vokse i høyden.

På denne måten vil vi trolig unngå mange av de problemene som vi ser i dag.

Museum24:Portal - 2024.05.06
Grunnstilsett-versjon: 1