Hopp til hovedinnhold

.som innledende tittel på en side må man stille inn at dette skal være tittelnivå 1 (h1) . Dette vil bli mulig som en redaksjonell innstilling i bannere. Må imidlertid kun gjøre på en banner dersom mange bannere er vist på en og samme side.

Sidetittel = h1 (men må skjules ved bruk av hero-banner)

Alle sider skal ha kun en hovedoverskift (h1) og deretter skal øvrige overskrifter følge et lovlig hierarki. Dvs at det ikke skal hoppes direkte fra h1 til h3 eller fra h2 til h4 osv.

Alle moduler har støtte for en egen h2

De fleste innholdsmoduler, slik som denne brødtekstmodulen her har støtte for en egen overskrift. Disse blir som standard satt til å være h2 (overskiftsnivå 2) og antar dermed at det er finnes en h1. H1 får man normalt ved bruk av den vanlige tittel og ingress-modulen, men dersom denne er skjult må man besørge h1 på annet vis. Dette vil da kunne stilles inn via hero-banner.

Kort og bannere

Kort og bannere har overskrifter hvis nivå vil være litt avhengig av rundtomliggende kontekst. Som standard har disse elementene også benyttet h2, men dette blir ikke optimalt dersom det ligger titler som er overordnet dette innholdet igjen. Det kan skje dersom kortmoduler eller seksjoner har egne h2-titler. I slike tilfeller bør da banner og kort få h3 som tittelnivå automatisk. Dette vil støttes i fremtidig Museum24 versjon, og man vil også kunne manuelt ta stilling til tittelnivå dersom auto-løsning viser seg å ikke bli optimal.

h2, h3, h4 etc..

Man må videre passe litt på hvordan man evnt setter overskriftsnivåer inne i riktekstmoduler. Alle slike moduler har i utgangspunktet en overskriftnivå 2 (h2) som innledning og hvis man så setter overskrifter inne i en slik modul så er neste forventede nivå h3 (dersom modulens tittel vises). Dersom ikke modulen viser tittel kan man derimot ikke hoppe direkte ned til en h3, da det skaper ett brudd i hierarkiet..

Dette kan være et litt problematisk tema ettersom man bygger sider med en rekke ulike byggeklosser som ikke har noe kjennskap til hverandre og sånn sett ikke kan selv vite hvilke overskriftnivåer som er riktige i en overordnet kontekst.

Museum24:Portal - 2024.04.15
Grunnstilsett-versjon: 1