Hopp til hovedinnhold

Organisering i Museum24

Vi ser her på noen viktige aspekter knyttet til organisering av nettsteder i Museum24.

Nettsteder og redaksjonell organisasjon​

Vanligvis har hver avdeling (museum) hvert sitt nettsted. Hvert nettsted har igjen en redaksjon med x antall redaksjonelle brukere knyttet til seg. Redaksjonelle brukere kan ha tilgang til flere nettsteder. Selv om man skulle ha en felles redaksjon for mange avdelinger, anbefaler vi å opprette hver avdeling som et eget nettsted, da man på denne måten kan unngå nettsteder som blir uhåndterlig store over tid.

Nettstedet er i praksis et dynamisk antall sider som struktureres i et sidetre. Omfanget utvikler seg over tid og det er i hovedsak dette det redaksjonelle arbeidet i løsningen dreier seg om.

Et felles nettsted (konsolidert moderskip) kan samle/vise noe innhold fra andre nettsteder (avdelingene), for eksempel for å vise innganger til utstillinger på de ulike museene eller en felles kalender. Hver nettsted vil typisk ha sine egne varianter av disse der bare egne utstillinger/arrangementer vises.

Alle nettsteder kan få tilgang til hverandres mediagallerier og innhold ved å opprette avtaler om dette i løsningen.

Menyer

Hvert nettsted har sin egen meny (header + footer) som kan bygges helt fritt i to nivåer. Den trenger ikke reflektere hvordan sidene er strukturert.

Skal flere nettsteder sammen utgjøre en slags felles enhet, må man lenke til hverandre via menyene og/eller innholdet på nettstedet. Det finnes konsepter for å effektivt tilby en felles "museumsvelger" som fremkommer i menyen til alle museer i en konsolidering.

Menyene administreres via administrasjonsløsningen og kan når som helst justeres, men ofte er disse litt "satt" slik at man i det daglige primært jobber med forvaltning av eksisterende sider, eller å lage nye sider.

Kategorier (innholdstyper)

Hvert nettsted kan opprette sitt eget kategori-system, slik at man kan si noe om hva innholdet er. Typiske eksempler på slike kategorier er:

  • Utstilling
  • Kurs
  • Arrangement
  • Omvisning
  • Nyhet
  • Veiledning
  • Praktisk info
  • Generell artikkel 
  • osv.

Ved å bruke slike kategoriene bidrar man til en ryddighet administrativt og man kan videre gjøre det mulig med noe automatikk ute på nettstedene. F.eks kan man lage en  kalender som viser "Kurs". Eller en kalender som viser "Arrangement" og "Kurs". ​

Kategorier er per 2020 et flatt system og kun en kategori kan påføres hvert element (side/kort). Dette kan være noe begrensende, så vi vurderer endringer på dette området.

Andre måter å kategorisere innhold på er via nettstedets sidestruktur, eller ved hjelp av stikkord (som kan påføres i fritt antall pr. element).

Kategorrene administreres via administrasjonsløsningen og kan når som helst justeres.

Språk

Hvert nettsted kan opprettes i et fritt antall språk, men disse er separate, slik at man f.eks kan ha et omfattende nettsted på norsk, mens man opererer med svært enkle og begrensede versjoner på andre språk. Hvert språk har sin egne header (meny) + footer. Mediagallerier, skjemagallerier og evnt produkter (for nettsalg) kan brukes på tvers av språk.

Design

Hver nettsted kan ha sitt eget design, eller flere nettsteder kan dele det samme designet. Man kan også velge en mellomting der noe av designet er delt, mens hvert nettsted (eks avdeling/museum) har noe egne elementer (egne farger, logo etc.).  Designet er bygget opp av stilsett (css) som definerer fonter, farger og andre aspekter som utgjør designet. 

Museum24 sikrer et grunnleggende fungerende responsivt design (tilpasset flere skjermstørrelser). Mye er håndtert her, slik at eget design kun trenger ta for seg begrensede områder. 

Eget design vil kunne tilby noen "fargevalg"  redaksjonelt slik at man kan påføre disse på enkelte elementer. Dette kan påvirke bakgrunnsfarger, fontfarger, knapper/lenker mm. Utover dette vil eget design vanligvis definere utseende på faste rundomliggende elementer slik som header/footer.

Merk ellers at alle nettsteder som baserer seg på Museum24 er bygget på samme lest. Kildekode (html) vil alltid være lik og komponenter vil bli stablet under hverandre på lik måte. Designmulighetene ligger generelt i egne CSS (stilsett) og ikke minst konsepter for et fritt antall artikkel og modul-maler; themes og skins, som man får tilgang til å benytte i side- og modul-innstillinger . Normalt sett tilgjengeliggjøres farger fra museets fargeprofil via disse konseptene.

For eget design trengs som et minimum:

  • oversikt over farger/fargekoder fra designprofil som skal benyttes på nettstedet
    • evnt noen tanker/innspill på hvordan man ser for seg disse benyttet
    • det bør være tilstrekkelig kontrast mellom bakgrunnsfarger og forgrunnsfarger (tekst)

..som kan benyttes som bakgrunnfarge i diverse "bokser".  Det vanligste er at man setter en bakgrunnsfarge, en tekstfarge og noen fargervalg knyttet til evnt lenker og knapper som vises inni slike bokser.

..som kan benyttes som bakgrunnfarge i diverse "bokser".  Det vanligste er at man setter en bakgrunnsfarge, en tekstfarge og noen fargervalg knyttet til evnt lenker og knapper som vises inni slike bokser.

Prosess ved oppstart

Man kan jobbe parallelt med redaksjonelle prosesser og prosesser knyttet til å definere kategorier, menyer, design mm.   Museum24 kan gi deg et helt greit grunndesign som vil fungerer frem til man evnt har spikret eget design.  I praksis vil en innføring av designet på et senere tidspunkt bare gi noen flere design/farge-valg i noen redaksjonelle sammenhenger, slik at man evnt må gå over noe innhold senere for å påføre ønskede farger. Øvrige deler av eget design vil som regel påvirke header/menyer/footer ol. og vil bare tre i kraft overalt automatisk når dette er utarbeidet.

Det samme kan sies om f.eks kategorier (innholdstyper). Man kan jobbe redaksjonelt uten å ta stilling til disse, men da kan det hende man senere må gå over noe innhold for å kategorisere det, dersom man f.eks ønsker å lage kalendere eller andre automatiske uttrekk som baserer seg på kategoriene.

Manuelle rutiner vs automatikk

For vanlige artikler bygges sidene ved at man skriver eller limer inn tekst eller annet som siden skal bestå av. For sider som er mer av type "forsider/seksjoner" og skal trekke frem innganger til annet innhold (andre sider) så finnes det et par ulike tilnærminger.

Noen moduler kan stilles inn slik at de automatisk lager lister fra utvalgte "kategorier". På den måten kan man få sider på nettstedet som lever av seg selv etter hvert som matchende innhold (kort) opprettes. Dette kan være behagelig, men krever gode regler og rutiner rundt hva ulike kategorier skal brukes til, slik at ikke sidene til stadighet fylles opp av utilsiktet innhold. Spesielt viktig blir slike rutiner om det er store redaksjoner.

Alternativet til automatikk er å manuelt "plukke" innhold inn i disse modulene. Dette gir mer arbeid, men mer presisjon og redaksjonell kontroll. Som regel opplever vi at manuell styring benyttes fremfor automatikk. Kalendere er gjerne unntaket.

Museum24:Portal - 2024.04.15
Grunnstilsett-versjon: 1