Det betyr at alle som bruker løsningen har tilgang til den eksakt samme verktøykassa via Museum24s administrasjonsklient. Administrasjonsklienten er en nettløsning i seg selv som kan benyttes i nettleser ala Chrome el. av alle som har redaksjonell tilgang og er tilkoblet internett. Websidene man produserer og forvalter via denne kan se vidt forskjellige ut fra museum til museum (nettsted til nettsted), men kildekoden til sidene (malverket/htmlkoden) er lik hos alle, hvis man ser bort fra selve innholdet og komposisjonen.
Vi tilbyr i liten grad innholdet (grunndata) på en slik måte (API) at museum eller annen 3.part kan lage sin helt egen presentasjon av dette. Det kunne vært mulig, men grunndataene i m24 er svært dynamiske (i tråd med m24 sin fleksibilitet) så det å lage en presentasjon av disse kan være omfattende i seg selv. Det ville også skape en kontrakt mellom m24-datamodell og andre parter som kan komplisere videreutvikling eller endringer i datamodellen.
Grunndesign og felles malverk / verktøykasse sikrer at man i praksis kan etablere nye nettsteder, f.eks en ny aktør (konsolidering med flere avdelinger) eller en ny avdeling, nettutstilling el. på kun få timer eller dager, uten strengt tatt behov for å utvikle noe som helst. Et eget design kan utvikles i det omfang man måtte ønske via stilsett (css). Utvikling av nettstedet utover dette er å anse som en redaksjonell prosess.
En fordel med grunnprinsippet er at man får tilgang til generell ny eller forbedret funksjonalitet i ny og ne. En ulempe er at man i liten grad kan få helt egne tilpasninger, dersom ikke disse passer inn i generell funksjonalitet.
Vi tror at..
Spørsmål
- Hva er deres erfaringer og tanker rundt det å bruke en løsning som med et såpass strømlinjeformet grunnprinsipp?
- Fordeler og ulemper?