Vi fikk inn besvarelser og innspill fra:
- 10 enkeltmuseer og 3 konsoliderte museer (felles besvarelser)
Dette gav oss noe mer innsikt i hvordan løsningen fungerer og oppleves der ute i dag.
I det følgende oppsummerer vi hovedtrekkene:
Museum24s formål og grunnkonsept
Innspillene på dette området forteller oss at Museum24 fremdeles må være et generelt og fleksibelt system som kan brukes til å dekke et bredt spekter av nåværende og fremtidige behov.
Her er noen av innspillene som har kommet inn:
- Hjemmesidene er museets digitale 1.linje
- Praktisk info for besøkende og andre målgrupper
- Orientere om og markedsføre museets faste og løpende tilbud
- Tilby digitale opplevelser. Minneverdige.
- Presentert i eget visuelt uttrykk/merkevare
- Foroverlent, moderne
- Kvalitet, tilgjengelig (universell utforming)
I tillegg til fleksibilitet er det også ønsker om:
- Forenkling og støtte (veiledning, maler) spesielt for de som har enkle behov
Museum24 versus andre produkter i eKultur
Det ønskes en tydeliggjøring på hva de ulike produktene som KulturIT tilbyr bør/skal brukes til og hvordan disse kan utgjøre et samspill.
Prinsipper for videreutvikling og samarbeid
Her noen innspill:
- Enkelte ønsker stopper opp eller forblir halvferdige
- Man må jobbe seg rundt problemene til en viss grad
- Vanskelig å henge med på endringer og dermed ta i bruk disse
- Man bruker det man kjenner til fra før
Forslag rundt samarbeidsformer og prioriteringer videre:
- En til en møter
- Workshops
- Fokusgrupper
- Forslagskasser og avstemminger
- Webinarer
- Bedre informasjon og opplæring/rådgivning.
- Gjelder også rundt øvrige produkter i eKultur og hvordan disse kan eller bør benyttes som sammen med eller i stedet for Museum24.
Opplevelse av å jobbe i løsningen / generelle aspekter
Inntrykket vårt er at de fleste får dekket sine daglige behov, men at kunnskapen om løsningen er svært varierende og for mange svært begrenset. Museene (redaktørene) vet ikke om de alltid finner optimale måter å løse ting på.
De som har opparbeidet seg god kjennskap til løsning opplever at de får til mye, men ikke alle har fått nødvendig opplæring i løsningen og har heller ikke så lang erfaring. I tillegg er arbeidet med hjemmesidene for mange noe som kommer på toppen av andre arbeidsoppgaver. Når man ikke får til noe kan det skyldes både mangler i løsningen, men like gjerne mangelfull innsikt/kunnskap.
Innspill og forslag til forbedringer på en del generelle aspekter ved løsningen
- Kunne vært mer støtte, kvalitetssikring og opplæring i selve applikasjonen
- Skjule det avanserte noe mer for de som ikke trenger det
- Bruke enklere begrepsapparat (Det er en del komplisert dataspråk)
- Maler/disposisjoner og bedre kopieringsfunksjonalitet
- Synliggjøre score knyttet til SEO og tilgjengelighet/WCAG i sideeditor
- Behov for opplæring/kurs både for nye ansatte og ved ny eller komplisert funksjonalitet
- Instruksjonsvideoer, søk i manual, webinarer (opptak av disse), Forum/FAQ, kontekstuelle overganger fra adminklient
- Opprette dedikerte fokus/redaksjonsgrupper på tvers
- Litt vanskelig å fordele redaksjonelt ansvar
- Ønskes sporbarhet (hvem har gjort hva)
- Editor + preview (forhåndsvisning) konseptet er godt likt, men..
- Ønsker å kunne se "ikke publisert side" i faktisk sluttportal for å kunne sende ut på høring el.
- Seksjonstypene som en side kan bestå av er ikke så godt kjent eller forklart
- Savner overgang fra portal til admin
- Bedre smarthet, historikk og visningsmåter i søkepanel (der man plukker media, kort etc)
- Lite kjennskap til kategorisystem og hva det kan brukes til
- Kategorier burde kunne standardiseres på konsolidert nivå
- Noen ønsker mer fleksibilitet rundt design, farger, fonter og annet
- Andre ønsker strammere regler og mindre muligheter for å sikre konsistens og kvalitet
- Språkversjoner av nettstedet oppleves ikke optimalt
- Ønsker konsepter for bokmål vs. nynorsk og sørsamisk, uten å måtte lage egne nettsteder for dette.
- Ved nettsted på flere språk blir det en del dobbeltarbeid.
- Kunne vært bedre flyt i arbeidet med flere språk og mulighet for å dele noe data på tvers av språkene
- Sidestatuser er noe ukjent
- Publisert vs arkivert; hva er forskjellen?
- Sideversjoner og revisjoner oppleves som kompliserte eller ukjente konsepter, men nyttige for de som kjenner til dem.
- Ønsker å kunne slette sideversjoner
- Kunne vært bedre og mer SEO (søkemotoroptimalisering) vennlige standard URL-mønstre
- Ta med seg struktur automatisk i url-mønstrene
- Ønsker å se sluttbrukerstatistikk i adminklient og gjerne pr. side
- Ønsker tidspublisering av innhold
- Ønsker bedre støtte rundt deling på SOME (sosiale medier)
- Ønsker mer drag-and-drop i adminklient for organisering av sidetre, lister etc
- Sidetre er ikke alltid oppdatert og/eller man finner ikke sidene man har jobbet med der.
- Enkelte sluttvisningskonsepter er for sårbare for lange tekster, små skjermer
- Lange titler i små kort etc.
- Enkelte banner/modul-oppsett på mobil (bilder sidestilt med tekst f.eks)