Hopp til hovedinnhold

Funn

Hva fant vi i denne undersøkelsen?

Vi fikk inn besvarelser og innspill fra:

  • 10 enkeltmuseer og 3 konsoliderte museer (felles besvarelser)​

Dette gav oss noe mer innsikt i hvordan løsningen fungerer og oppleves der ute i dag.

I det følgende oppsummerer vi hovedtrekkene:

Museum24s formål og grunnkonsept

Innspillene på dette området forteller oss at Museum24 fremdeles må være et generelt og fleksibelt system som kan brukes til å dekke et bredt spekter av nåværende og fremtidige behov. 

Her er noen av innspillene som har kommet inn:

  • Hjemmesidene er museets digitale 1.linje​
    • Praktisk info for besøkende og andre målgrupper
    • Orientere om og markedsføre museets faste og løpende tilbud
  • Tilby digitale opplevelser. Minneverdige.
  • Presentert i eget visuelt uttrykk/merkevare
  • Foroverlent, moderne​
  • Kvalitet, tilgjengelig (universell utforming)


I tillegg til fleksibilitet er det også ønsker om:

  • Forenkling og støtte (veiledning, maler) spesielt for de som har enkle behov

Museum24 versus andre produkter i eKultur

Det ønskes en tydeliggjøring på hva de ulike produktene som KulturIT tilbyr bør/skal brukes til og hvordan disse kan utgjøre et samspill. 

Prinsipper for videreutvikling og samarbeid

Her noen innspill:

  • ​Enkelte ønsker stopper opp eller forblir halvferdige
  • Man må jobbe seg rundt problemene til en viss grad
  • Vanskelig å henge med på endringer og dermed ta i bruk disse
    • Man bruker det man kjenner til fra før

Forslag rundt samarbeidsformer og prioriteringer videre:

  • En til en møter
  • Workshops
  • Fokusgrupper
  • Forslagskasser og avstemminger
  • Webinarer
  • Bedre informasjon og opplæring​/rådgivning.
    • Gjelder også rundt øvrige produkter i eKultur og hvordan disse kan eller bør benyttes som sammen med eller i stedet for Museum24.

Opplevelse av å jobbe i løsningen / generelle aspekter

Inntrykket vårt er at de fleste får dekket sine daglige behov, men at kunnskapen om løsningen er svært varierende og for mange svært begrenset.  Museene (redaktørene) vet ikke om de alltid finner optimale måter å løse ting på.

De som har opparbeidet seg god kjennskap til løsning opplever at de får til mye, men ikke alle har fått nødvendig opplæring i løsningen og har heller ikke så lang erfaring. I tillegg er arbeidet med hjemmesidene for mange noe som kommer på toppen av andre arbeidsoppgaver. Når man ikke får til noe kan det skyldes både mangler i løsningen, men like gjerne mangelfull innsikt/kunnskap.

Innspill og forslag til forbedringer på en del generelle aspekter ved løsningen

  • Kunne vært mer støtte, kvalitetssikring og opplæring i selve applikasjonen 
    • Skjule det avanserte noe mer for de som ikke trenger det
    • Bruke enklere begrepsapparat (Det er en del komplisert dataspråk)
    • Maler/disposisjoner og bedre kopieringsfunksjonalitet
    •  Synliggjøre score knyttet til SEO og tilgjengelighet/WCAG i sideeditor
    • Behov for opplæring/kurs både for nye ansatte og ved ny eller komplisert funksjonalitet
      • Instruksjonsvideoer, søk i manual, webinarer (opptak av disse), Forum/FAQ, kontekstuelle overganger fra adminklient
      • Opprette dedikerte fokus/redaksjonsgrupper på tvers
  • Litt vanskelig å fordele redaksjonelt ansvar
    • Ønskes sporbarhet (hvem har gjort hva)
  • Editor + preview (forhåndsvisning) konseptet er godt likt, men..
    • Ønsker å kunne se  "ikke publisert side" i faktisk sluttportal for å kunne sende ut på høring el.
    • Seksjonstypene som en side kan bestå av er ikke så godt kjent eller forklart
    • Savner overgang fra portal til admin
    • Bedre smarthet, historikk og visningsmåter i søkepanel (der man plukker media, kort etc)
  • Lite kjennskap til kategorisystem og hva det kan brukes til
    • Kategorier burde kunne standardiseres på konsolidert nivå
  • Noen ønsker mer fleksibilitet rundt design, farger, fonter og annet
    • Andre ønsker strammere regler og mindre muligheter for å sikre konsistens og kvalitet
  • Språkversjoner av nettstedet oppleves ikke optimalt
    • Ønsker konsepter for bokmål vs. nynorsk og sørsamisk, uten å måtte lage egne nettsteder for dette.
    • Ved nettsted på flere språk blir det en del dobbeltarbeid. 
    • Kunne vært bedre flyt i arbeidet med flere språk og mulighet for å dele noe data på tvers av språkene
  • Sidestatuser er noe ukjent
    • Publisert vs arkivert; hva er forskjellen?
  • Sideversjoner og revisjoner oppleves som kompliserte eller ukjente konsepter, men nyttige for de som kjenner til dem.
    • Ønsker å kunne slette sideversjoner
  • Kunne vært bedre og mer SEO (søkemotoroptimalisering) vennlige standard URL-mønstre
    • Ta med seg struktur automatisk i url-mønstrene
  • Ønsker å se sluttbrukerstatistikk i adminklient og gjerne pr. side
  • Ønsker tidspublisering av innhold
  • Ønsker bedre støtte rundt deling på SOME (sosiale medier)
  • Ønsker mer drag-and-drop i adminklient for organisering av sidetre, lister etc
  • Sidetre er ikke alltid oppdatert og/eller man finner ikke sidene man har jobbet med der.
  • Enkelte sluttvisningskonsepter er for sårbare for lange tekster, små skjermer
    • Lange titler i små kort etc.
    • Enkelte banner/modul-oppsett på mobil (bilder sidestilt med tekst f.eks)

Innspill knyttet til enkeltmoduler

Her en del innspill knyttet til enkelte moduler, konsepter eller områder som vi omtalte i undersøkelsen.

Sidetitler

  • ​Savner harde linjeskift
  • Ønsker å kunne sette farge på titler
  • Tittel og ingress blir for stor i portal

Tekstmodul

  • Ønskes flere desi​gmuligheter for tekstbokser: Tekst + bilde (sammenstilt)
  • Savner bokser med faste høyder og "Les mer / expand" - mulighet
  • Ønskes tekstbokser der tekst ikke flyter innunder sidestilt bilde

Lenkelister

  • Savner automatiske utlistinger f.eks fra en kategori​

Person

  • Litt mye styr med rekkefølgestyring på sider med mange personmoduler
  • Ønsker å kunne sett "skin/farge" på  personmodul
  • Savner personsøk i portal
    • Kategorisert etter avdeling, fagområde 

Rutenett og bannere

  • Ønsker flere størrelser på bannere
  • Støtte for noe mer dynamikk i bannernes innhold: regelstyrt/utskiftende/random
  • Flere skrifttyper og fri plassering
  • Plassere tittel, tekst (intro), knapper uavhengig av hverandre 
  • Kunne skjule enkelte moduler på mobile flater

DigitaltMuseum

  • Kunne overstyre ingress i DM-kortene lokalt
  • Kunne fremstille DM-objekter via Forsidemodul/banner​

Mediamodul / Mediagalleri

  • Noe begrensede visningmåter
    • Savner å kunne sette to bilder ved siden av hverandre
  • Støtte bulkoperasjoner for påføring av metadata mm
  • ​Viktig med film/lyd/streaming og bedre kvalitet på video
    • Opplasting tar lang tid
    • Savner autostart av video
    • Avspilling- og lyd-kontroll når video ligger i bakgrunn
    • Angi egne coverbilder
    • Tekst/effekter
  • Kunne organisere mediagalleriet bedre. Mapper? Bedre søk.
    • Vanskelig å finne ting hvis dårlige filnavn
  • Kunne se hvor media brukes (hvilke sider)
    • Bono-rapport
    • Vite om man bør/kan slette bilder fra galleri
  • Obligatorisk med WGAG-felter slik som alt-tekst samt kreditering
  • Lese metadata ut av filene ved opplasting
  • Kunne redigerer bildene
  • DAM-integrasjon fungerer ikke
  • Savner bildezoom i portal
  • Kunne legge tekst-overlay på bilder i slideshow f.eks
  • Kunne bla til et sidetall i slideshow
  • Formatere bildetekster

Kort og kortmodul

  • Gridvisning: uryddig og skjør (ved lange titler f.eks)​
    • Kan bli stygt
    • Begrense tekstmengde
  • Ønsker mulighet til å filtrere kort i sluttportal
    • Type, område, tema etc
  • Savner horisontale kortmoduler
  • Kobling mellom side og kort er forvirrende, men mange liker allikevel "kortene". (trolig det visuelle konseptet da)
  • Autoopprette kort på en side
  • Kunne se hvor kort er i bruk
  • Kort er vanskelig å jobbe med
    • Mer organiske måte å jobbe med dem på?
    • Hvordan kommer kortene til å bli seende ut?
    • Man må alltid via "kort" og forstå dette konseptet for å få laget kalendere/lister etc.
    • Omstendelig
  • Ønsker kort som ikke peker til en side
  • Kunne overstyre rekkefølge og oppsett ved regelstyring
  • Fast høyde på bilder/kort
  • Tydeligere visuelt skille mellom klikkbare kort og tekstbokser/faktakort.
  • Smartere kort: Bli borte når arrangement er forbigått etc.

Kalender (kortmodul + tidsnavigatorer)

  • Søk og filtrering i kalender
  • Bedre navigasjon (i tid)
  • Kunne vise hele kalender som et månedsgrid
  • Bedre kopling mellom arrangementer og billetter
  • Utfordrende å få godt oppsett på kalendere hvis mye innhold
    • Utfordrende med sentrale kalendere (konsolidert)
  • Finne en bedre måte å presentere repeterende hendelser kontra enkelthendelser
  • Tydeligere fremstilling av metadata: tid, sted
  • Kortene dukker ikke alltid opp der man trodde de skulle dukke opp
  • Kalender bør være mer ryddig
    • Hvordan gjør andre det? Visit-selskaper ol.

Skjematikk

  • GDPR
  • Quiz
  • Bedre eksport av data​

Nyhetsbrev integrasjon

  • Lite brukt​/kjent

Portal (diverse)

  • Utfordrende med mobilvisning
    • Mobil er viktig
  • WCAG; hvordan vite om man fyller kravene?
    • Prøve å unngå de verste fargekomboer og annet som kan være problematisk i tilgjengelighetsøyemed
  • ​Innholdet drukner litt på store nettsteder
  • Ytelse er viktig
  • Søket må være godt/bedre om det skal være noe vits

Annet

  • Tidspublisert innhold
  • Luft​ og linje-modul
  • Meny/header ved langlesning/longreads
  • Mersalgkonsepter
    • Kanskje du også er interessert i dette?
    • Regler, allogritmer, på tvers av museer el.
  • Sticky header
  • Interaktiv infografikk
  • Innhold som dukker opp ved scrolling
  • Vise åpningstider for gjeldende dag i header
  • Kunne publisere til Facebook
  • Publisere til infoskjermer
  • Kunne dele på instagram
  • Enklere å publisere store mengder fagstoff effektivt
  • Gjenbruk/kopiering av moduler
  • Støtte flere iconer
  • Nettbutikk, Booking, Salkart, Medlemsregister

Museum24:Portal - 2025.05.07
Grunnstilsett-versjon: 1