Hopp til hovedinnhold

Plan

Vi forsøker her å si noe om hvilke hovedfokus vi ser for oss for Museum24 fremover.

Vi har i bakgrunnen til denne undersøkelsen belyst behovet for å heve blikket både teknisk og funksjonelt for Museum24.

De store trekkene i dette arbeidet står fast, men vi har nå fått noe bedre innsikt i museenes opplevelse og forventninger til løsningen, slik at vi kan skue til dette i vårt videre arbeid.

Museum24 versjon 2.0

Vi ser for oss å jobbe frem en ny versjon av løsningen; Museum24 2.0 som vil innebære en kraftig revitalisering og oppgradering av løsningen.  Dette vil i stor grad dreie som om tekniske grep som skal sikre produktets bærekraft i årene fremover, men også om å styrke sentral funksjonalitet eller forenkle deler av løsninger. 

Detaljerte planer vil utarbeides av prosjektgruppen når denne er endelig etablert.

Men hovedpunktene nedenfor vil trolig stå sentralt:

Etablere teamet som jobber med utvikling av Museum24 2.0

Vi har allerede på plass medarbeidere i KulturIT som vil styrke oss på områder som konsept, design, kommunikasjon og opplæring.

Videre jobber vi med å styrke det tekniske teamet i form av blant annet rekrutteringsprosesser.

Dette teamet vil utvikle mer detaljerte planer for Museum24 versjon 2.0.

Vi vil også se på hvordan museene kan involveres og bidra i naturlige deler av det arbeidet som ligger foran oss, utover de innspill vi allerede har fått. Her kan f.eks fokusgrupper innen områder som redaksjon, tilgjengelighet og liknende være med å sikre kvalitet.

Portal: Rask og tilgjengelig

Omgivelsene krever noen grunnleggende egenskaper ved løsningens sluttprodukt (museenes nettsider) som vi er nødt til å forbedre og dermed prioritere foran det meste annet:
  • Levere sider (komplett eller delvis) mye raskere og med mer optimaliserte datamengder. 
  • Imøtekomme alle tekniske og funksjonelle krav knyttet til universell utforming samt hjelpe museene med å forankre redaksjonell bevissthet og kunnskap rundt slike aspekter. 

Ny administrasjonsklient

Dagens administrasjonsklient har fungert bra i mange år, men allikevel er tiden moden for å utvikle en helt ny versjon av denne basert på moderniserte teknologier.  Dette er et stort prosjekt selv om ny administrasjonsklient nok vil være svært inspirert av den nåværende. 

Undersøkelsen forteller oss at dagens løsning i det store og hele fungerer bra, og at forbedringspotensialet ligger i de mindre detaljene i kombinasjon med å styrke/endre/innføre enkelte konsepter eller funksjoner.  Veiledning og opplæring vil også være viktige brikker i å få løsningen til å fungere best mulig for flest mulig.

Hovedfokuset ved utvikling av ny administrasjonsklient vil være

  • Gjenskape all nødvendig og velfungerende funksjonalitet i dagens klient
  • Forenkle og skjule avansert funksjonalitet, men beholde fleksibilitet for de som trenger den
  • Løfte frem dokumentasjon, veiledning og info om nye versjoner i adminklient
  • Bedre oversikt over nettstedets sider og bedre sidesøk
  • Gjenskape en svært god sideeditor + forhåndsvisning
      • Gode standardverdier/innstillinger i alle moduler. Best mulig resultat uten å gjøre egne innstillinger.
      • Vurdere  mal-støtte og/eller kopi-flyt
      • Noe forenkling av forhåndsvisning
      • Kunne se eksakt forhåndsvisning i sluttportal og innføre overganger mellom portal og adminklient
      • Finne løsninger for tidsstyrt publisering/avpublisering
      • Integrere nøkkeltall fra brukerstatistikk (Google analytics?)
  • Bedre sidepanel/finder (plukke data inn på en side)
    • Viktig for å kunne integrere/gjenbruke data fra flere produkter, men også for å kunne gjenfinne data i store m24-datasett (bildegallerier etc).
  • Mer sporbarhet
    • Hvem har jobbet med sidene?
  • Gradvis tilby ny klient som pilot og videreutvikle denne til den fullstendig erstatter gammel klient
    • Viktige forbedringer i enkeltmoduler eller forenklinger av prosesser utvikles kun i ny klient

Rendyrke publiseringsløsning og styrke kjernefunksjonalitet

Vi vil at Museum24 først og fremst skal være en veldig god publiseringsløsning (CMS)  som dekker typiske behov for nettpublisering, samt
tar høyde for primærbehovene til museene og hvordan de ofte er organisert. Basert på det ser vi følgende områder som mest sentrale:

  • Mer strømlinjeformet oppsett og drift av konsoliderte museers nettsteder
  • Fortsatt fokus på funksjonalitet som trengs for å markedsføre museenes tilbud til ulike målgrupper
  • Kunne markedsføre/integrere data og tjenester fra andre løsninger

Styrke integrasjon mot eKultur

Det er ønskelig at museene i størst mulig grad bruker det systemet som er best egnet til å registrere data og/eller tilby data/tjenester. Dette for at innholdet kan bli tilgjengelig for flest mulig og på en best mulig måte, f.eks gjennom nasjonale standardløsninger eller spesialtilpassede "apper".

Museum24 har sin plass i dette samspillet, men ikke nødvendigvis som eier av alle data. Snarere ser vi Museum24/museenes nettsider som et sted hvor data og tjenester, fra mange ulike systemer, tilgjengeligjøres for sluttbruker.  Dette kan handle om alt fra å kunne markedsføre og lenke til ulike tjenester til å kunne integrere/vise data på eget nettsted.

For å støtte oppunder dette ser vi det som viktig å gjøre det enklere å tilby enkeltdata eller avgrensede datautvalg fra en eller flere av KulturIT sine øvrige løsninger via Museum24.  Man vil dermed kunne tilby slike data og tjenester i egen drakt (design/varemerke) via egne hjemmesider eller via spesialiserte tematiske søkeportaler, samtidig som et er tilgjengelig i spesialløsninger.

Systemer som er aktuelle å styrke integrasjonen mot er:

  • DigitaltMuseum
  • KulturIO
  • Minne
  • VirtueltMuseum
  • MuseumsBillett
  • KulturNav
  • (Skoledata)​

Her vil vi søke mest mulig sømløse visninger av data fra slike systemer i form av  kort- og lenkelister, punkter på kart etc. Dette vil dreie seg om både forhåndsdefinerte utvalg eller utvalg (innen gitte avgrensninger) som lar seg søke eller filtrere i av sluttbruker. Innhold vil kunne vises helt eller delvis integrert og skape overganger til andre tjenester der det er mest hensiktsmessig. 

Andre løsninger (3.parts arkiver og tjenester) som er av spesiell verdi for Museene kan også være kandidater for integrasjoner, når vi ser for oss Museum24 portaler som en sentral 1.linje mot alt som Museet i sum kan tilby.

Øvrig fokus

For å både styrke og forenkle produktet og opplevelsen av produktet for alle de som har en eller annen befatning med løsningen, ser vi også punktene nedenfor som viktige i arbeidet fremover.

Profesjonalisere opplæring og dokumentasjon

Utarbeide bedre opplæring tilpasset de ulike brukergruppene og knytte administrasjonsklient og opplæring/veiledning bedre sammen. 

Finne effektive måter å drive opplæring på.

Videreutvikle og forbedre grunnkonsepter

Her er en del områder som vi anser som spesielt nyttige å fokusere på i veien videre.  Dette er basert på egne erfaringer og innspill vi har fått fra museene via undersøkelsen.
  • Mer effektiv onboarding (oppsett av portaler)
    • Gode standard design-varianter og mer strømlinjeformet opplegg for å kombinere dette egne innstillinger (farger mm)
    • Beskrive viktige designkonsepter og grep som er nødvendige for å skape sine helt egne uttrykk, f.eks for 3.part designbyrå.
    • Oppfordre til inndeling i flere mindre portaler ved å tilby metoder for å sy disse sammen igjen (for sluttbruker)
    • Kunne sette felles innstillinger (kategorier mm) på et høyest mulig felles nivå
    • Vurdere "Blueprint" oppsett av enkle dummy-portaler der et utvalg sider, menypunkter etc finnes ved oppstart.
  • ​Forenkle kortkonseptet
    • Alle siders tittel, ingress og bilde + sidemetadata burde kunne fremstilles/vises som et kort
    • Generelt gjenfinne/søke frem kort i kontekst av sider
    • Kort slik vi kjenner dem i dag (og slik de opprettes), opprettes kun når man ønsker mer selgende bilde/tekster enn hva sidens grunndata består av
  • Innføre mer fleksible kort og kalender-moduler
    • Filtrering, søk. Hente/vise kort asynkront etterhvert som sluttbruker endrer kriterier
    • Vurdere bedre måter å vise hvert enkeltkort og en samling av kort på (grid/lister etc)
  • Forbedre søk i portal
    • Sokemotor/index
    • Bedre mer logisk sortering; arrangementer etter dato, nyheter etter publiseringsdato etc
    • Muliggjøre søk på tvers av portaler og datakilder (eKultur)
    • Mer fleksible søk/kort-moduler ; filtrering etc.
    • Kunne tilby lister (siste ditt og datt, med redaksjonelt konfigurerte søk)
  • Forbedre personkonseptet / persongallerier
    • Presentere personer via "Personliste-moduler" som kan tilby ulike visningsformer, sortering, filtre etc
  • Vurdere ulike sidemal-konsepter
  • Vurdere endringer i side-url-konseptet
  • Vurdere å innføre gjenbruk av konfigurerte moduler
    • Til mer-salg, lokalmenyer etc. Settes opp / forvaltes ett sted, brukes mange steder
  • Kunne sette opp ulike sorteringsrekkefølger på ulike nivåer i sidetreet
  • Innføre et skille mellom "statiske" sider og mer flyktige sider 
  • Vurdere andre/bedre mekanismer for krysspublisering enn de som brukes i dag.

  • Bedre støtte for å sy mange portaler (f.eks ulike arenaer) sammen sett fra sluttbrukerståsted. Eks konsept for felles-meny-systemer.​

  • Vurdere et mer fleksibelt kategorisystem

    • Hierarki
    • Typede kategorier​
    • kunne påføre flere kategorier på et element
    • Kunne bruke kategorier/kategorityper som sluttbruker-filter
    • Kunne skape felles-kategorier på m24:globalnivå eller konsolidert nivå

Fase ut unødvendig funksjonalitet

  • ​m24:BPN når nye MuseumsBillett er klar
  • Det meste av Mailchimp integrasjon, samt epostvennlig visning av portalsider
  • Løpende vurdere annet som kan fases ut (ikke utvikles i ny administrasjonsklient)

Foreta nødvendige oppgradering av infrastruktur og rammeverk

  • Oppgradere og/eller bytte ut diverse rammeverk og teknologier som ligger under/bak Museum24​. 
  • Oppgradere eller bytte ut diverse javascript-biblioteker knyttet til slideshow, karuseller, grid/packary, skjematikk, asynkrone data osv.
  • Forbedre og fornye grunnstilsettet i Museum24
  • Innføre lazyloading av bilder og servere bildestørrelser avhengig av skjermstørrelser 

Styrke prosesser og samarbeid

  • Utarbeide bedre prosesser for samarbeid og videreutvikling basert på innspill vi har fått
  • Jobbe med prosesser for testing og tilbakemeldinger knyttet til utvikling av ny administrasjonklient
Museum24:Portal - 2025.05.07
Grunnstilsett-versjon: 1