Ikke legg tekst inn som en del av grafikken

På websider bør tekst være tekst. Dvs den bør legges til via tekstfelter i cms-løsningen og ikke f.eks bakes inn som en del av grafiske elementer (bilder).

Det er mange årsaker til dette, men noen av dem er følgende:

• Teksten blir ikke søkbar om den er en del av et bilde. Gjelder interne søk og eksterne (Google m.fl)
  • Teksten vil ikke kunne skaleres pent opp og ned og tilgjengeligheten (for f.eks bilnde eller svaksynte) blir elendig og ikke i henhold til offentlige krav om tilgjengelighet.
  • Tekst vil ikke ikke brytes opp i flere linjer ved behov.
  • Tekst blir pixlete og uleselig om bildet skaleres ned til mindre størrelser.
  • Viktig info (tekst) kan bli borte dersom bildet vises som f.eks bakgrunn i bannere og bannerets størrelsesmessige innstillinger eller skjermstørrelsen medfører at det ikke er mulig å vise hele bildet i sin helhet. Dette vil f.eks typisk oppstå på store liggende bannere når disse ses på en stående mobil. Man vil da kun se det området av bildet som har fått et fokuspunkt (eller senter dersom ikke annet er angitt).​

Legg derfor tekst i felter for tekst, og lær deg innstllingsmulighetene i f.eks bannermodulen for å ha best mulig kontroll på hvor og hvordan teksten skal plasseres.

M24-teamet

Unntak?

Det finnes eksempler der man kan lykkes delvis med litt tekst i et grafisk element, f.eks dersom det bare er snakk om litt tekst i midten av et bilde. Man kan også legge inn en alternativ tekst på bildet som øker tilgjengeligheten litt. Men god tilgjengelighet blir det uansett ikke!

Har man en fin "plakat" laget for trykk kan man selvsagt legge denne ut på websidene via mediamodul (da vil den alltid vises i sin helhet i det minste), eller evnt som en nedlastbar PDF.

Her et eksempel på et bilde som har innbakt tekst i seg

Vis i en mediamodul slik som her får man se hele bildet og derav all tekst, men kvaliteten blir dårlig. Se så videre nedover og gjerne på ulike skjermstørrelser hvordan dette tar seg ut i ulike sammenhenger, f.eks da vist som bakgrunner i bannere. Da oppstår en rekke problemer.

• 1/1

Moralen er: Legg heller tekst inn i tekstfeltene som systemet tilbyr! Kanskje finner du det utstillstrekkelig, men uansett blir det bedre enn andre metoder!

Museum24-teamet
Museum24:Portal - 2024.03.19