Om Museum24

Museum24 er et publiseringssystem som håndterer forvaltning og presentasjon av nettsteder. Det er laget for og av museene og brukes i dag av godt over 100 ulike nettsteder/museer.

Løsningen består av to hovedkomponenter:

  • Administrasjonsklient: Forvaltning av alt innholdet på nettsidene utført av museene selv.
  • Portal: Felles motor for visning av de samme nettsidene i museets egen drakt og på eget domene (url).

 

Hvem bruker løsningen? 
Se en oversikt her over alle nettstedene som er skapt via Museum24 her.


Museum24 tilbyr i hovedsak:

  • Nettsted med eget design på eget domene
    • Gjerne museets hjemmeside, men kan også være annet type nettsted 
    • ..på valgfritt antall språk og med valgfritt omfang og struktur
  • Støtte oppunder måten museer oftest er organisert på i Norge (konsoliderte museer)
  • Støtte for å skape innhold ved hjelp av generelle mediatyper: tekst, bilder, kart, lyd, video mm.
  • Hovedfokus på god støtte for innhold som beskriver og markedsfører museenes tilbud ovenfor ulike målgrupper
    • Åpningstider, priser, kontaktinformasjon
    • Markedsføriing av arrangementer og fysiske utstillinger
    • Skoletilbud, kurs etc.
  • Markedsføring og integrasjon av data og tjenester fra andre platformer


Andre fordeler for museer?
I tillegg til at Museum24 er laget med hensyn på museenes felles behov så tilbyr også KulturIT andre løsninger som er nyttige for museer. I Museum24 har vi derfor utviklet integrasjoner og tilgang til innhold i øvrige løsninger fra KulturIT, slik som DigitaltMuseum, Kulturio (KulturPunkt), Minne og MuseumsBillett (under utvikling). 

 

Lurer du på om Museum24 kan være noe for ditt museum?

Ta kontakt med med:

Hvordan komme i gang?

Litt info historikk fra opprinnelsen til Museum24

Det hele startet via et prosjektsamarbeid mellom Museene i Sør-Trøndelag (MIST), Anno Museum, Museene i Akershus (MiA) og Norsk Folkemuseum. Formålet med samarbeidet var og er å utvikle en felles webplattform for å gi stordriftsfordeler på tvers av museene, og unngå en situasjon der museene stadig må bytte ut webplatformen med de kostnader og det arbeidet det medfører.

Utviklingen ble påstartet i 2015 med utgangspunkt i en sitasjonsbeskrivelse og et forprosjekt. De første portalene ble lansert i 2016 og løsningen har etter dette vært i kontinuerlig utvikling og med stadig nye nettsteder/museer om bord. 

Definere standarden ved å revitaliserer museumsinntrykket med ”wow-effekter”, samarbeid og ”digital first”.

Visjon fra oppstarten av prosjektet

Løsningen ble etablert i 2015/16

Bakgrunn (Situasjonsbeskrivelse fra 2015)

Dagens nettsteder fremstår teknologisk og visuelt utdatert som kanal for digital kommunikasjon. Museene ønsker å fornye seg og fremstå mer interessante for sine besøkende på Internett.

Det ble etablert en prosjektgruppe for å avholde et forprosjekt og avdekke ønsker/behov på tvers av de konsoliderte museene.

Med bakgrunn i resultatene fra forprosjektet ble det bestemt at museene ville samarbeide for å finne en felles plattform for nye nettsider.

MuseumsIT ble satt til å lede dette prosjektet i samarbeid med prosjektgruppen.

Hovedtrekkene som skulle utvikles var:

  • Administrasjonsklient med all nødvendig ​funksjonalitet til å bygge og forvalte nettsteder som i grove trekk består av
    • Administrative brukere/rettigheter
    • Innstillinger, sidemaler, menyer , deling av arkiver etc.
    • Sider (sidetre)
    • Mediagalleri
    • Skjemaløsning
  • Ett utvidbart utvalgt av moduler 
    • Tekst, bilder, kart osv.
    • Integrasjonsmoduler (DigitaltMuseum, KulturPunkt etc.)
  • Ett felles konsept for sluttportaler, men med mulighet for eget design/profil

Les mer om