Kontrast mellom tekst og bakgrunn

Med bannere kan man i Museum24 legge en tekst over en bakgrunn, gjerne et bilde eller en film.

Dersom denne visningsformen (auto / bilde over tekst) benyttes i bannere er det viktig å gjøre teksten lesbar mot bakgrunnen. I bannerets innstillinger finnes en rekke verktøy som kan sikre dette! Dette gjelder uansett om et banner vises i et rutenett eller i en innholdsseksjon (slik som i det følgende).

Her et banner med tekst plasser nede til venstre og med en mørk gradient som starter nederst i bildet (filter som kan påføres).

Plassering av teksten og farge på den, samt filtre påført bildet eller andre metoder kan benyttes.

Bannere har en rekke innstillingsmuligheter!

Viktig å forsøke å bruke noen av metodene for å skape god kontrast mellom tekst og bakgrunn. Dette gjelder ved layout: Tekst på bilde (auto).

• 1/2
    Auto og Tekst over bilde, krever at det jobbes med å oppnå kontrast mellom tekst og bakgrunn!
  • 2/2
    Bannere har en rekke innstillinger som vil påvirke hvordan tekst/knapper fremstår over en bakgrunn. Viktig å bruke noen av disse ved behov! Viktig også med bilder som egner seg som bakgrunner!

Viktige innstillinger og veivalg

• Bruk helst "rolige" bilder som bakgrunn , uten alt for mye forstyrrende detaljer
  • Plasser teksten på et rolig område på bildet (venstre, midt, høyre, topp , center, bunn)
  • Vel et skin/farge som gir en tekstfarge som egner seg. Bakgrunnsfargen vil ikke være relevant med mindre man ender til en annen måte å vise banneret på.
  • Påfør filtre på bakgrunnen, f.eks gradient eller overlay,
  • Juster tittelstørrelse
  • Legg evnt på semitransparent bakgrunn bak tekst eller semitransparente tekstlinjer
    • Graden av semitransparent bakgrunn kan styres med overlay filter og man kan sågar velge en farge som denne semitransparente bakgrunnen skal ha. (Dette gjelder ikke tekstlinjer)

I det følgende diverse eksempler

Det samme banneret påført ligg ulike teksteffekter.

Ved visningsformer der bakgrunnsfarge legges bak tekst (bilde til venstre/høyre/over/under) er det bare å velge et ønsket skin(forgrunn + bakgrunnsfarge)

Introseksjoner / longreads...

Kontrast er også et viktig aspekt om man jobber med introseksjoner / Longreads.

Mer om introseksjoner og longreads her
Museum24:Portal - 2024.04.15
Grunnstilsett-versjon: 1